søndag 23. oktober 2011

Utstyrsdiskusjon: Kan dårlige stisyklister bli litt bedre med andre dekk?

Høst, en årstid med fuktighet i lufta og i bakken. Bladene har falt fra trærne. Stier, steiner, gjørme og røtter blir så glatte som is. Føler meg som Bambi på isen. Blir da ganske utrygg og da kommer dødsangsten og stivheten i kroppen slår til. Vondt blir fort vondere.

Er fullstendig klar over at stiferdighetene ikke er av de beste (det er vel derfor jeg er ute på disse turene). Føler likevel at jeg spinner og sklir mer enn andre syklister jeg ofte liker (og noen ganger ikke liker) å sammenligne meg med. Er det utelukkende tekniske ferdigheter eller har jeg valgt feil dekk og dekktrykk?

Idag kjørte jeg på Racing Ralph med ca 35-40 psi (er 80 kg tung selv) og det ble ganske sleipt enkelte steder.
                                       Bilde: ACC-gjengen som jeg syklet med idag.
                                       Christian Coll (th i bildet) fungerte som veiviser
                                       og teknisk rådgiver.

Noen som kjenner til tester, har kommentarer eller egne erfaringer?

3 kommentarer:

  1. I følge bikeradar er Racing Ralph et kjempe bra og raskt dekk, men gjør seg best på tørt føre. Er og kun et bakdekk (Sier bikeradar)

    SvarSlett
  2. Maxxis er et gjengående navn for wet/slippery conditions.

    SvarSlett
  3. Kan og lese denne testen. http://www.pinkbike.com/news/Continental-der-baron-der-kaiser-tested-2011.html

    SvarSlett