fredag 11. november 2011

Lykta på sykkelen eller på hjelmen?

Det har blitt en del mørkekjøring på offroaden på stier og grusveier i mitt nærområde. Med lys får du utvidet treningsmuligheten på denne årstiden fantastisk mye. I tillegg er det utrolig gøy og spennende.  Det kan gi et skikkelig adrenalinkick iblant.

Jeg har kun en lykt (Magicshine) og har testet litt hvor det er best å plassere denne; på styret eller på hjelmen?

Jeg har kommet fram til at det er best å ha lykta på hjelmen:

Fordelene:

  • Får bedre oversikt, du lyser den retningen du ser. Det kan være mye spennende å se utenfor stien eller grusveien også, f.eks en elg som står under ei gran
  • Lyset kommer høyere opp og det er lettere å se ujevnheter som hull, steinar mm
  • Det er lette å se ned på gir, kjede og hjul for å sjekke at teknisk er i orden
  • Det er lettere å skifte slange eller orde andre problemer hvis uhellet er ute. Sitter lykta på styret og du ikke har med deg hjelmfeste er det vanseklig å mekke og holde lykta samtidig
  • Det er lett å se informasjonen på pulsklokka/GPS'en

Ulempene:
  • Med lykta på holdet kan den bli hektet fast i i greiner/kvister ved stikjøring i tett skog
  • Plassering av lykta er viktig. Står den for langt framme i panna blir hjelmen "framtung" og du må bruke mer krefter på å holde hodet oppe. En annen sak er også hvor ledningen mellom lykt og batteri går. Jeg lar ledningen gå på innsiden av jakke og opp i sykkellomma.  Det absolutt beste hadde vært å ha en lomme til batteriet under jakka. Dette kan løses enkelt ved å ha en vanlig sykkeltrøye under.
  • Min lykt har batteriindikator på baksiden. Med lykta på hodet ser jeg ikke hvor mye av batterikapasiteten jeg har igjen. Kan være skummelt hvis det plutselig blir mørkt.
Magicshine plassert midt mellom panne og toppen av hjelmen.
Batteriledningen går gjennom hjelmen og ned i jakken ved nakken.


Tipset:
Det aller beste er å ha to lykter, en på styret og en på hjelmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar